
Logistikk- og transportrett
Juridisk ekspertise innen logistikk- og transportrett
Bull’s logistikk- og transportgruppe er blant de fremste i landet. Vi bistår logistikk- og transportbedrifter, organisasjoner og forsikringsselskaper nasjonalt og internasjonalt, herunder saker tilknyttet veifraktavtaleloven (CMR-konvensjonen), luftfartsloven (Montreal-konvensjonen), sjøloven og CIM-konvensjonen.
Advokatene våre har håndtert en rekke viktige og prinsipielle bransjesaker for alle instanser, inkludert Høyesterett. Vi har spesialkompetanse på NSAB 2015 (Nordisk Speditørforbunds Alminnelige Bestemmelser) og bidrar ved revisjoner av standarden. Vi har også spisskompetanse innen vareforsikring (transportforsikring), speditør- og godsansvarsforsikring.
I tillegg deler vi faglig innsikt gjennom faste spalter i Moderne Transport og Logistikk Inside, og vi er representert i styret i Logistikkforeningen.
Våre tjenester inkluderer blant annet:
Nyttig innsikt
- Transportforsikring: Tegnes av vareeier og dekker skade eller tap av varene under transport.
- Speditøransvarsforsikring: Dekker speditørens profesjonelle ansvar ved organisering av frakt, lagring og fortolling.
- Godsansvarsforsikring: Tegnes av transportør for veitransport og dekker transportørens ansvar for godset innenfor lov- og avtalte begrensningsregler.
Transportforsikring dekker skade og tap av varer under transport, uavhengig av skyld, og reduserer dermed økonomisk risiko samtidig som den bidrar til å sikre likviditet ved uhell.
Transportforsikringen dekker normalt vareeiers fulle tap mens kravene mot transportør eller speditør er vanligvis underlagt ansvarsbegrensninger.
Forsikringen beskytter mot typiske hendelser som skader på godset, tap (helt eller delvis) eller forsinkelse. Den oppfyller ofte kundekrav og kontraktskrav i internasjonal handel, gir bedre forhandlingsposisjon og kontroll i verdikjeden, og kan inkludere tilleggsdekninger.
Ønsker du råd knyttet til forsikring, kontakt vårt erfarne team på forsikring og ansvar – du finner oss her.
Incoterms («International Commercial Terms») er standardiserte leveringsvilkår som fordeler kostnader, risiko og ansvar for eksport- og importformaliteter mellom kjøper og selger i en varehandel.
Reglene gjelder for alle transportformer og brukes globalt, men er kun bindende hvis kontrakten uttrykkelig henviser til dem. Incoterms regulerer ikke pris, eiendomsrett, kontraktsbrudd eller jurisdiksjon.
Les mer i artikkelen: "Innføring de ulike betingelsene som ligger i Incoterms 2020".
NSAB 2015 (Nordisk Speditørforbunds Alminnelige Bestemmelser 2015) er standardvilkår brukt av speditører og logistikkaktører i Norden. De regulerer partenes rettigheter og plikter ved spedisjons- og logistikkoppdrag, inkludert ansvar for gods, reklamasjonsfrister, forsikring, betaling og ansvarsbegrensninger.
NSAB 2015 er en bransjestandard og ansett for å være et såkalt agreed document i logistikkbransjen. Det er særlig relevante ved multimodale transporter der lovverket ikke gir tilstrekkelig dekning og i tilfeller der transportlovene ikke regulerer den aktuelle problemstillingen.
Les mer om aktører og begreper fra den internasjonale logistikkens verden i artikkelen her.
I praksis er det normalt importøren/kjøper som er ansvarlig for å betale tollavgift og innførselsmerverdiavgift ved innførsel til Norge. Dette gjelder selv om selger har organisert frakten, dokumentasjonen og fortollingen via speditør. Ansvarsplasseringen kan påvirkes av hva som er avtalt i kontrakten (for eksempel leveringsbetingelser/Incoterms) og av hvem som står som deklarant ved fortolling. Likevel vil kjøper ofte være skattemessig ansvarlig for MVA ved innførsel.
Riktig fastsettelse av opprinnelse, tollverdi og korrekt klassifisering er avgjørende. Feil i denne prosessen kan resultere i økte toll og- innførselsmerverdiavgift, og samtidig skape risiko for etterberegning. Når selger organiserer transporten, kan kjøper sitte med begrenset kontroll over fortollingsgrunnlaget, men bærer likevel som hovedregel kostnaden og risikoen for MVA/toll ved import.
Les mer i artikkelen: «Toll og handel: Dette bør du vite om regler, verdier og avgifter».
Opprinnelse fastsettes etter opprinnelsesregler i handelsavtaler, eller gjennom de ikke-preferensielle opprinnelsesreglene stadfestet ved norsk lov. Riktig bruk av handelsavtaler og opprinnelsesbevis vil kunne resultere i betydelig innsparing, samtidig som feil bruk medfører en betydelig risiko. Det er viktig å ha kontroll på forpliktelsene, og ha en god forståelse av de mulighetene handelsavtaler bringer med seg av besparelser og markedstilgang.
Les mer i om detaljer om regeltypene, dokumentasjonskrav og praktiske konsekvenser denne artikkelen.
Artikler om temaet

Digitoll – en omveltning for logistikk og industri
Norge innfører Digitoll-reformen, som krever fullstendige digitale tollopplysninger før grensepassering. Målet er eff...
Les mer
En forståelig innføring i aktører og begreper fra den internasjonale logistikkens verden
Internasjonal logistikk er ryggraden i global handel, men for mange kan det virke som en jungel av begreper, roller o...
Les mer
Hva sier reglene i Norge og EU om systematisk kabotasje?
Å tilpasse transportvirksomheten for å formelt overholde begrensningene, samtidig som kabotasje utføres jevnlig og sy...
Les mer
Toll og handel: Dette bør du vite om regler, verdier og avgifter
Hvordan fungerer systemet for innførsel av varer, og hvem bærer kostnadene? Vi ser nærmere på tollregler, opprinnelse...
Les mer
Trygg og lovlig bruk av droner i transport- og logistikkbransjen
Droner er kommet for å bli, men lovgivningen rundt bruk kan være forvirrende. I denne artikkelen får du en oversikt o...
Les mer
Leveringsbetingelser - Incoterms 2020
Partner i Bull, Camilla Raastad, gir en innføring i de ulike betingelsene som ligger i Incoterms 2020.
Les mer