Toll og handel: Dette bør du vite om regler, verdier og avgifter
Hjem / Artikler / Skatt og avgift / Toll og handel: Dette bør du vite om regler, verdier og avgifter
Toll og handel

Toll og handel: Dette bør du vite om regler, verdier og avgifter

Hvordan fungerer systemet for innførsel av varer, og hvem bærer kostnadene? Vi ser nærmere på tollregler, opprinnelse, tollverdi og merverdiavgift – og hvordan disse påvirker handel og kostnader ved grensekryssing.
Publisert: 12.06.25

Hvordan fungerer egentlig systemet for innførsel av varer, og hvordan henger dette sammen med tolltariffer og lignende som i dag er så aktuelt i media? I denne artikkelen redegjøres det for noen av tollreglene i Norge, hva som må til for at en vare kan krysse grensen og hvordan de nye tollbarrierene slår ut på denne prosessen. Hvordan blir det med toll på varer fra utlandet, og hvem er ansvarlige for kostnadene.

Vi skal se på opprinnelse, tollverdi, og til slutt merverdiavgiften. Hvordan disse konseptene henger sammen er en avgjørende del av systemet for handel, og noe som i lite grad er kommunisert på en god måte i media.

Opprinnelse i Kina, made in Norway

Internasjonal handel er, eller har vært, fri for store handelsbarrierer. Det har i liten grad vært tollavgift på de fleste varer, og vareflyten har vært enkel å forholde seg til. Nå som frontene tilspisses, og tollbarrierene vokser, er det imidlertid viktig å ha kontroll på opprinnelse.

Opprinnelsesregler er regler som fastsetter hvilke kriterier en vare må oppfylle for å anses som "opprinnelsesvare" fra et bestemt land eller en region. Slike regler er viktige for å avgjøre om en vare kvalifiserer for tollfordeler under en frihandelsavtale. Det finnes to hovedtyper av opprinnelsesregler: preferensielle og ikke-preferensielle. Preferensielle opprinnelsesregler gjelder i forbindelse med frihandelsavtaler og gir tollfordeler dersom varen oppfyller kravene. Ikke-preferensielle opprinnelsesregler brukes utenfor frihandelsavtaler, for eksempel for tollsatser, kvoter eller handelsstatistikk. For å oppfylle opprinnelseskravene må varen enten være fullstendig fremstilt i opprinnelseslandet (som landbruksprodukter eller mineraler) eller ha gjennomgått tilstrekkelig bearbeiding eller foredling der. Kravene kan variere betydelig avhengig den gjeldende handelsavtalen.

Opprinnelse er med andre ord komplisert, og helt avhengig av handelsavtalen som gjelder mellom landene, jf. tollavgiftsloven kap. 4. Det er ikke sikkert at montering i Norge er nok til å gi norsk opprinnelse, selv om vi lovlig kan reklamere med at den er «Made in Norway».

Å vite hvordan det skal navigeres i havet av opprinnelsesregler kan gi et konkurransemessig fortrinn. Riktige valg kan gi betydelig lavere tollavgift.

Tollverdi er en verden for seg

Ved siden av å avklare opprinnelse, må vi også avklare hva som er varens tollverdi. En for høy tollverdi kan få store konsekvenser, og forplante seg gjennom hele verdikjeden.

Tollverdi er den verdien som brukes som grunnlag for å beregne tollavgift og andre avgifter ved import av varer. Den fastsettes vanligvis som varens transaksjonsverdi, altså prisen som faktisk er betalt eller skal betales for varen, inkludert kostnader som frakt, forsikring og andre utgifter frem til grensen. Hva som er den korrekte transaksjonsverdien er ikke alltid lett å avklare, og det skjer i mange tilfeller at den settes for høyt, eksempelvis at man baserer seg på feil transaksjon, noe som igjen resulterer i for høye avgifter.

Om transaksjonsverdien ikke gir et korrekt bilde, har vareførselsloven også et helt kapittel som dekker alternative måter å beregne tollverdien på, jf. lovens kap. 6.

Har du spørsmål knyttet til toll og handel, ta gjerne kontakt med oss.

Tollavgift og klassifisering

Når varens opprinnelse er avklart, og tollverdien er satt, blir neste steg å beregne tollavgiften.

Dette er både en enkel og en komplisert prosess. Ved å slå opp i tolltariffen finner vi varens posisjon blant de 97 kapitelene. Med posisjonen følger også varens tollavgiftssats. Det er her opprinnelse kommer til sin rett.For med riktig opprinnelse vil det fort ikke bli noen tollavgift, selv om varen vanligvis vil ha det.

Dagens handelskriger, med tollavgiftssatser på alle varer, gjør prosessen på et vis enklere. Samtidig, om vi ser på de amerikanske tollbarrierene (slik de er utformet den 5. juni 2025), oppdager vi at de også differensierer noe. En rekke varer tilknyttet bilindustrien har eksempelvis en ekstra 25 % tollavgift. Det vil si at om varen du sender til USA lander på feil sted i tolltariffen, vil du ikke bare få de 15 % som USA nå har lagt på varer med norsk opprinnelse, men i tillegg 25 % for varens klassifisering. Heldigvis har varen i hvert fall norsk opprinnelse, og ikke kinesisk. Om det sistnevnte var tilfellet, ville det blitt ytterligere 15 % tollavgift, eller 117 %. Det er vanskelig å si om dagen.

Innførselsmerverdiavgift og ansvar

Som allerede nevnt vil feil i tollverdi og tollavgift forplante seg. Dette har blant annet å gjøre med merverdiavgiften. Beregning av merverdiavgift ved innførsel av varer tar utgangspunkt i varens tollverdi og varens tollavgift, jf. mval. § 4-11 (1).

Merverdiavgiften kan bli høyere enn planlagt om det ikke på forhånd ble tatt stilling til tollverdi og tollavgift. Videre kan det oppstå ytterligere utfordringer ved at det ofte ikke er kjøperen som har organisert frakten av varen. Om selger har organisert frakten, er det også selger som stiller med dokumentasjon og instruks til den speditøren som fortoller varen inn til Norge. Kjøper er utenfor avtaleforholdet, og mangler kontroll, men det er likevel kjøper som i de aller fleste tilfeller er ansvarlig for merverdiavgiften, jf. tollavgiftsloven § 2-3 (1). Dette kan være vanskelig for en næringsdrivende å forholde seg til, og helt umulig for en forbruker.

Nå som tollavgift er mer relevant enn noen gang, og feil kan skape betydelig avgiftsproblematikk, vil denne mangelen på kontroll være noe en bør unngå.

Oppsummering

Det er komplisert å beregne riktig tollavgift for en vare. Samtidig har det frem til relativt nylig ikke vært så viktig for de fleste hvordan prosessen gjennomføres. Tollavgifter verden over har vært svært lave gjennom mange år.

Nå er imidlertid situasjonen annerledes. Verdenshandelen er i ubalanse, og tollavgiftene øker betydelig i omfang. Det er ikke lenger mulig å holde reglene på armlengdes avstand. Risikoen ved å ikke ha kontroll er for stor.

Ta kontakt med enten Martin Berntzen Often eller Einar Heiberg om du har spørsmål knyttet til toll og handel.

Relaterte artikler

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Trenger du juridisk hjelp? Ring oss eller send en e-post for en helt uforpliktende prat.