En forståelig innføring i aktører og begreper fra den internasjonale logistikkens verden
Hjem / Artikler / Logistikk og transportrett / En forståelig innføring i aktører og begreper fra den internasjonale logistikkens verden
Logistikk satt i system

En forståelig innføring i aktører og begreper fra den internasjonale logistikkens verden

Internasjonal logistikk er ryggraden i global handel, men for mange kan det virke som en jungel av begreper, roller og dokumenter. Effektiv og trygg transport krever presist samspill mellom aktører, enten det gjelder containerfrakt, flyfrakt eller landtransport. Her får du en oversikt over de viktigste aktørene og begrepene innen internasjonal logistikk.
Publisert: 02.09.25

Internasjonal logistikk utgjør selve ryggraden i global handel og vareflyt. For alle som ikke arbeider med logistikk til daglig, fremstår området ofte som en jungel av begreper, roller og dokumenter. Likevel er nettopp samspillet mellom de forskjellige aktørene og bruk av presise begreper helt avgjørende for effektiv, trygg og kostnadsmessig optimal transport fra avsender til mottaker. Dette uavhengig av om man snakker om containerfrakt fra Shanghai til Rotterdam, flyfrakt fra Oslo til Dubai eller landtransport på bil og jernbane i Europa.

Under får du en oversikt over de viktigste aktørene, og noen av de viktigste begrepene i internasjonal logistikk.

Vil du lære mer om tollavgift og tollsatser? Les artikkelen: Toll og handel: Dette bør du vite om regler, verdier og avgifter.

De viktigste aktørene

  • Speditør: Speditøren er ofte en bedrift (eller person) som organiserer, planlegger og koordinerer selve transporten – fra bestilling, dokumentasjon og forsikring, til lagring og eventuell fortolling. Speditøren eier som regel ikke egne transportmidler, men inngår avtaler med transportører og rederier på vegne av kunden. Speditøren kan også opptre som agent for kundens interesser.
  • Transportør: Dette er selskaper som fysisk flytter varene mellom destinasjoner. Transportøren kan være et fraktselskap med egne biler, fly eller skip, f.eks. DSV, Bring eller Maersk. Det er transportøren som er ansvarlig for at lasten faktisk kommer frem – for stykkgods, containere, partigods og spesiallast.
  • Agent: Agentrollen finner vi ofte når en aktør administrerer transport, lager eller fortolling i et land på vegne av en speditør, rederi eller transportør. En agent kan ta hånd om lokale forhold, kontakten med myndigheter og distribusjonen etter ankomst.
  • Rederi: Et rederi eier eller opererer fartøy som benyttes for sjøfrakt. Rederiet tar ansvar for den maritime delen av transporten, og utsteder ofte fraktbrev/konnossement for den aktuelle lasten. Noen av verdens største rederier er Maersk, MSC og Hapag-Lloyd.
  • NVOCC (Non-Vessel Operating Common Carrier): NVOCC er et selskap som tilbyr sjøtransport, men uten å eie egne skip. NVOCC kjøper plass på skip fra rederier, konsoliderer gods fra flere avsendere og utsteder egne konnossement til kundene. NVOCC har transport- og leveringsansvar, og er derfor en "operatør" mellom rederi og speditør/kunde.

Hvordan henger de sammen?

I praksis samarbeider, konkurrerer og utfyller aktørene hverandre. Typisk kan en speditør bestille frakt fra et rederi direkte, eller via en NVOCC. Dersom en kunde sender flere mindre forsendelser, kan speditøren samle disse og bestille frakt fra NVOCC, som igjen har avtale med rederiet. Agenten hjelper til med utlevering og lokal logistikk på destinasjonen.

Transportøren står for selve flyttingen – på vei, skinner, sjø eller luft. Speditøren styrer hele prosessen, og NVOCC-rederiet sørger for transport og dokumentasjon i skipsfrakt. Agenten ivaretar ofte kunden på mottakerstedet.

Forsikring

Det er avgjørende å ha en forståelse for forsikring, om man skal ta steget inn i logistikkens verden. Speditøren vil i de fleste tilfeller ha en betydelig ansvarsbegrensning i både avtale og gjennom lovverket.

  • Transportforsikring er en forsikring som beskytter mot skader eller tap av varer og eiendeler under transport. Denne typen forsikring er særlig viktig for virksomheter som regelmessig sender eller mottar varer, da den bidrar til å redusere økonomisk risiko knyttet til transport. Denne forsikringen tegnes av vareeier.
  • Speditøransvarsforsikring, eller freight forwarder's liability insurance, er en spesialisert forsikring som beskytter speditører mot økonomiske krav som kan oppstå som følge av deres profesjonelle ansvar under transport og logistikkoppdrag. Speditører fungerer som mellomledd mellom kunder og transportører, og deres rolle innebærer å organisere frakt, lagring og fortolling av varer.
  • Godsansvarsforsikring tegnes av transportøren for å forsikre transportørens ansvar for godset, opp til begrensningsreglene. Godsansvarsforsikring gjelder kun for veitransport, og andre transportformer har egne forsikringer.

For godstransport internasjonalt er riktig forsikring viktig for å unngå store økonomiske tap dersom uhell inntreffer.

NSAB 2015

NSAB 2015 (Nordisk Speditørforbunds Alminnelige Bestemmelser 2015) er et sett standardvilkår som benyttes av speditører og logistikkaktører i Norden, inkludert Norge, Sverige, Danmark og Finland. NSAB 2015 fastsetter partenes rettigheter og plikter ved spedisjons- og logistikkoppdrag, og dekker viktige aspekter som ansvar for gods, behandling av reklamasjoner, forsikring, betalingsbetingelser og eventuelle begrensninger i erstatningsansvaret.

NSAB trer inn der lovverket ikke strekker til, typisk ved multimodal transport, det vil si transport som gjennomføres med flere forskjellige transportmiddel. Eksempelvis, skip til Oslo havn, før varene fraktes videre i en trailer.

En sentral del av NSAB 2015 er reguleringen av speditørens ansvar ved skade eller tap av gods under transport eller oppbevaring. Reglene inneholder blant annet ansvarsbegrensninger (ofte knyttet til godsets vekt eller verdi), samt frister for reklamasjon og foreldelse av krav. Videre gir vilkårene føringer for håndtering av klienters betalinger og speditørens rett til pantesikkerhet i gods. Det er derfor avgjørende for alle parter å sette seg inn i hva NSAB 2015 innebærer ved inngåelse av spedisjonsavtaler, da disse bestemmelsene ofte utgjør grunnlaget for avtalens tolkning og konfliktløsning når noe går galt i transportprosessen.

INCOTERMS 2020

INCOTERMS (International Commercial Terms) er et internasjonalt standardsett med handels- og leveringsbetingelser. INCOTERMS2020 definerer hvem som har ansvar for kostnader og risiko i transporten – fra "EXW" (Ex Works, hvor kjøper henter varen fra selgerens lager) til "DAP" (Delivered at Place, hvor selger er ansvarlig helt frem til leveringssted). INCOTERMS klarlegger også hvem som bærer risikoen ved transitt, fortolling, forsikring og skader.

Å velge riktig INCOTERM kan være helt avgjørende. Det er risikabelt å påta seg ansvar og risiko uten å vite omfanget av de forpliktelsene det medfører. Dessverre ser vi ofte at næringsaktører går med på et sett INCOTERMS de aldri burde godtatt.

Master Bill of Lading og House Bill of Lading

Master Bill of Lading (MBL): Utstedes av hovedtransportøren/rederiet og gjelder hele den konsoliderte sendingen. MBL definerer forholdet mellom rederiet og NVOCC/speditør, og gir rett til å utlevere gods til mottaker eller dennes agent.

House Bill of Lading (HBL): Utstedes av speditøren eller NVOCC til vareeieren, og beskriver den enkelte kundes sending. HBL brukes hovedsakelig i konsolidert sjøfrakt og synliggjør hvem som er avsender, mottaker og hvem har råderett over de ulike varene i en container.

MBL og HBL sikrer klarhet og dokumentasjon i transportkjeden. De er også sentrale verktøy ved eventuell reklamasjon, skade eller forsinkelser.

Waybill - transportørens følgeseddel

En waybill, eller fraktseddel, er et sentralt dokument i logistikk som utstedes av transportøren. Den beskriver hva som skal sendes, hvor det skal, og hvem som er avsender og mottaker. I motsetning til bill of lading gir ikke waybill rett til å overta eierskap til godset – den fungerer kun som transportavtale og kvittering på at transportøren har tatt imot varene.

Waybillen følger godset hele veien og forenkler sporing og fortolling. Den inneholder informasjon om forsendelsen og fungerer som dokumentasjon i tilfelle skade eller tap. Du finner ulike typer waybills, som Air Waybill (fly) og Sea Waybill (sjøfrakt), med samme hovedfunksjon: å sikre at varen leveres til rett mottaker på rett sted.

Oppsummering

Logistikk handler om flyten av varer, dokumenter og ansvar på tvers av land og transportmidler. Aktørene – speditør, transportør, agent, rederi og NVOCC – samspiller for å finne de beste løsninger for kunder og industri. Forsikring og tydelige leveringsvilkår er essensielt for partenes trygghet.

Dokumentene master bill of lading og house bill of lading sikrer at både kunden, transportøren og øvrige parter har kontroll på ansvaret under hele reisen. Slik blir logistikk, på tross av kompleksiteten, satt i system for både små og store bedrifter verden rundt.

Vi har solid ekspertise på logistikk- og transportrett. Har du spørsmål ta gjerne kontakt med oss! Du finner oss her.

Relaterte artikler

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Trenger du juridisk hjelp? Ring oss eller send en e-post for en helt uforpliktende prat.