
Nye aldersgrenser i arbeidslivet fra 1. januar 2026
Hva innebærer endringene
1. Avvikling av adgangen til bedriftsinterne aldersgrenser.
I dag kan arbeidsgivere avslutte arbeidsforhold når arbeidstakeren fyller 72 år, men virksomheter kan også fastsette interne aldersgrenser ned til 70 år, forutsatt at visse krav oppfylles.
Fra 1. januar 2026 vil det ikke lenger være mulig å fastsette slike bedriftsinterne grenser som er lavere enn 72 år Dette betyr at alle virksomheter må tilpasse seg den nye aldersgrensen, uavhengig av tidligere interne regler. Det åpnes likevel for unntak i helse- og sikkerhetskritiske yrker, der lavere aldersgrenser fortsatt kan være nødvendig.
2. Pensjonsalderen for statsansatte heves fra 70 til 72 år.
For statsansatte er pensjonsalderen i dag 70 år, med mulighet for forlengelse opp til maksimalt 75 år. Med de kommende endringene vil den alminnelige aldersgrensen for statsansatte heves til 72 år. De eksisterende unntaksadgangene vil likevel videreføres.
Hva er bakgrunnen for endringene?
Myndighetene peker på økende levealder og mangel på arbeidskraft som de viktigste årsakene til endringene. Gjennom disse endringene ønsker man å sikre velferdsstatens bærekraft og gi flere arbeidstakere muligheten til å stå lengre i jobb, om de ønsker det.
Hva betyr dette for arbeidsgivere?
Avviklingen av bedriftsinterne aldersgrenser og hevingen av den alminnelige aldersgrensen for statsansatte, vil gjelde for personer som fyller 70 år etter at loven trer i kraft. Vi vil anbefale arbeidsgivere til å allerede nå begynne å tilpasse seg for de kommende endringene.
Dette bør dere gjøre allerede nå:
- Oppdatere interne retningslinjer/dokumenter, som eksempelvis personalhåndbok. Sørg for at de interne reglene og praksis reflekterer den nye aldersgrensen.
- Gjennomgå og eventuelt oppdatere arbeidsavtalemalene, dersom disse viser til en bedriftsintern aldersgrense under 72 år.
Nye aldersgrenser aktualiserer også utfordringer relatert til aldersdiskriminering i arbeidslivet. Les mer om dette i artikkelen: "Aldersdiskriminering i arbeidslivet".
Har du spørsmål om hvordan din virksomhet kan tilpasse seg de nye reglene, ta kontakt med oss. Du finner avdeling for arbeidsliv her.
Eller kontakt oss direkte: Kjersti Borgen eller Ane Rødstøl.
Relaterte artikler
Aldersdiskriminering i arbeidslivet
Fra 1. januar 2026 endres reglene for aldersgrenser i arbeidslivet. Bakgrunnen for endringene en bred politisk enighe...
Les merNy dom fra Høyesterett: Arbeidsgiver har ikke plikt til å vurdere omplassering ved avskjed
Høyesterett avsa 5. september 2025 en ny dom som slår fast at arbeidsgiver ikke har plikt til å vurdere eller tilby o...
Les merKaroline Moen Brunstad er ny partner i Bull fra 1. september.
Vi er svært glade for at Karoline Moen Brunstad tiltrer som partner i Bull 1. september 2025. Karoline er en erfaren ...
Les mer
Hvordan kan vi hjelpe deg?
Trenger du juridisk hjelp? Ring oss eller send en e-post for en helt uforpliktende prat.
Kompetanse
- Anskaffelser
- Arbeidsliv
- Arv, dødsbo og generasjonsskifte
- Energi
- Entreprise
- Familierett, vergemål og samlivsbrudd
- Fast eiendom
- Foreldretvister og barnefordeling
- Forsikring og ansvar
- Granskning og compliance
- Immaterialrett og markedsføringsrett
- Industri, handel og service
- Klima, miljø, avfall og bærekraft
- Konkurranserett, statsstøtte og EU/EØS
- Life science og helseteknologi
- Logistikk og transportrett
- Media, underholdning og kultur
- Personvern
- Restrukturering, insolvens og konkurs
- Rettssaker og tvisteløsning
- Revisjon og regnskap
- Selskapsrett og transaksjoner
- Skatt og avgift
- Space
- Teknologi, IT og AI