Nye aldersgrenser i arbeidslivet fra 1. januar 2026
Hjem / Artikler / Arbeidsliv / Nye aldersgrenser i arbeidslivet fra 1. januar 2026
Arbeidsliv

Nye aldersgrenser i arbeidslivet fra 1. januar 2026

Fra 1. januar 2026 vil arbeidstakere ha rett til å stå i jobb til de fyller 72 år. Samtidig oppheves muligheten til å fastsette lavere, bedriftsinterne aldersgrenser. Arbeidsgivere bør allerede nå begynne å tilpasse seg for de kommende endringene.
Publisert: 24.09.25

Hva innebærer endringene

1. Avvikling av adgangen til bedriftsinterne aldersgrenser.

I dag kan arbeidsgivere avslutte arbeidsforhold når arbeidstakeren fyller 72 år, men virksomheter kan også fastsette interne aldersgrenser ned til 70 år, forutsatt at visse krav oppfylles.

Fra 1. januar 2026 vil det ikke lenger være mulig å fastsette slike bedriftsinterne grenser som er lavere enn 72 år Dette betyr at alle virksomheter må tilpasse seg den nye aldersgrensen, uavhengig av tidligere interne regler. Det åpnes likevel for unntak i helse- og sikkerhetskritiske yrker, der lavere aldersgrenser fortsatt kan være nødvendig.

2. Pensjonsalderen for statsansatte heves fra 70 til 72 år.

For statsansatte er pensjonsalderen i dag 70 år, med mulighet for forlengelse opp til maksimalt 75 år. Med de kommende endringene vil den alminnelige aldersgrensen for statsansatte heves til 72 år. De eksisterende unntaksadgangene vil likevel videreføres.

Hva er bakgrunnen for endringene?

Myndighetene peker på økende levealder og mangel på arbeidskraft som de viktigste årsakene til endringene. Gjennom disse endringene ønsker man å sikre velferdsstatens bærekraft og gi flere arbeidstakere muligheten til å stå lengre i jobb, om de ønsker det.

Hva betyr dette for arbeidsgivere?

Avviklingen av bedriftsinterne aldersgrenser og hevingen av den alminnelige aldersgrensen for statsansatte, vil gjelde for personer som fyller 70 år etter at loven trer i kraft. Vi vil anbefale arbeidsgivere til å allerede nå begynne å tilpasse seg for de kommende endringene.

Dette bør dere gjøre allerede nå:

  • Oppdatere interne retningslinjer/dokumenter, som eksempelvis personalhåndbok. Sørg for at de interne reglene og praksis reflekterer den nye aldersgrensen.
  • Gjennomgå og eventuelt oppdatere arbeidsavtalemalene, dersom disse viser til en bedriftsintern aldersgrense under 72 år.

Nye aldersgrenser aktualiserer også utfordringer relatert til aldersdiskriminering i arbeidslivet. Les mer om dette i artikkelen: "Aldersdiskriminering i arbeidslivet".

Har du spørsmål om hvordan din virksomhet kan tilpasse seg de nye reglene, ta kontakt med oss. Du finner avdeling for arbeidsliv her.

Eller kontakt oss direkte: Kjersti Borgen eller Ane Rødstøl.

Relaterte artikler

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Trenger du juridisk hjelp? Ring oss eller send en e-post for en helt uforpliktende prat.