NO/EN
Dette er de nye reglene for hjemmekontor
Hjem / Artikler / Dette er de nye reglene for hjemmekontor

Dette er de nye reglene for hjemmekontor

Er arbeidsplassen din fortsatt på hjemmekontor? Eller har jobben lagt til rette for en hybrid arbeidshverdag? Da bør du vite om disse nye reglene.
Publisert: 29.06.22

Nye endringer for hjemmekontor trer i kraft fra og med 1. juli 2022. Nå oppfordrer Jørgen Burdal, senioradvokat i Bull, virksomheter til å gjøre seg kjent med endringene.

– Vi anbefaler alle arbeidsgivere å foreta en gjennomgang og oppdatering av sine avtaler om hjemmekontor for å sikre at disse er i henhold til hjemmekontorforskriften. Jobben er kanskje kjedelig, men det vil være verdt det på lang sikt, sier Jørgen.

De viktigste endringene

Arbeidsmiljølovens bestemmelser rundt arbeidstid er blant de viktigste endringene i den nye hjemmekontorforskriften, mener Jørgen:

– Etter vårt syn i Bull er den viktigste endringen nå knyttet til arbeidstid, ved at arbeidsmiljølovens bestemmelser er lik, uansett om den ansatte jobber hjemmefra eller fra arbeidsgivers lokaler. Dette har ikke vært tilfelle frem til i dag, da den åpnet, blant annet, for flere unntak fra lovens regler om arbeidstid.

Andre endringer verdt å merke seg handler om å tydeliggjøre punkter i en skriftlig avtale. Det kan innebære når forskriften gjelder fra og krav til det psykososiale arbeidsmiljøet når arbeidstakeren jobber hjemmefra.

Det finnes derimot unntak fra regelen om skriftlig avtale. Dersom hjemmearbeid skyldes pålegg eller anbefaling fra myndighetene, kan arbeidsgiver gi informasjon etter drøfting med tillitsvalgte, i stedet for å inngå skriftlig avtale.

Til slutt har Arbeidstilsynet, i den nye hjemmekontorforskriften, myndighet til å gjennomføre tilsyn. Men det betyr ikke at myndighetene vil komme hjem til deg, forteller Jørgen:

– Ved første blikk kan det virke som at Arbeidstilsynet kan komme bankende på døren din for å gjennomføre tilsyn på arbeidsplassen. Det stemmer altså ikke. Selv om det ikke spesifiseres i den nye hjemmekontorforskriften hvordan et slikt tilsyn skal gjennomføres, står det svart på hvitt at «dette innebærer ikke at Arbeidstilsynet skal gjennomføre tilsyn arbeidstakers hjem». 

Ikke alt som er regulert

Tross flere endringer understreker Jørgen at hjemmekontorforskriften enda ikke svarer på sentrale spørsmål. 

– Vi ser fortsatt at det er noen ikke-regulerte punkter, som hvorvidt arbeidsgiver eller ansatte kan kreve eller reservere seg mot bruk av hjemmekontor, eller arbeidsgivers eventuelle ansvar for å dekke utstyr, merutgifter og lignende på hjemmekontor. Med andre ord er det per i dag ingen generell plikt for arbeidsgiver å dekke slikt på hjemmekontor, sier han.

For øvrig er utgangspunktet fortsatt at arbeidsmiljøloven gjelder – også ved hjemmearbeid og hjemmekontor. Forskriften krever også, som tidligere, at arbeid fra hjemmekontor skal skje i henhold til skriftlig avtale mellom den ansatte og arbeidsgiveren, med konkrete krav til hva en slik avtale skal inneholde.

Relaterte artikler

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Trenger du juridisk hjelp? Ring oss eller send en e-post for en helt uforpliktende prat.