
Offentlige anskaffelser: Irrelevante krav til relevant erfaring
Ikke alle oppdragsgivere ønsker å være prøvekaniner. Et vanlig krav i offentlige anskaffelser er derfor at tilbyderne skal ha utført ett eller flere lignende oppdrag de siste 3-5 årene. Denne typen krav er etter sin natur ekskluderende og konkurransebegrensende. At enkelte aktører på denne måten blir utestengt fra konkurransen er tillat så lenge erfaringskravet er relevant og forholdsmessig. Sagt på en annen måte: oppdragsgiver må kunne gi en saklig og objektiv begrunnelse for kravet som er stilt.
Beskrivelser av ønskede referanseoppdrag: hva er relevant?
Detaljgraden i beskrivelsen av lignende/relevante/sammenlignbare referanseoppdrag varierer sterkt. Referanseoppdragenes verdi kan ofte si noe om leverandørens evne til å håndtere prosjekter av sammenlignbar størrelse. I andre tilfeller det særlig komplekse faktiske eller juridiske forhold ved leveransen som innkjøperen ønsker spesifikk erfaring med. Å beskrive hva man mener med lignende oppdrag kan også være til hjelp for leverandørene som skal tolke og forstå kvalifikasjonskravet.
Detaljerte beskrivelser kan samtidig være en felle for oppdragsgiver. I KOFAs avgjørelse i sak 2025/0109 skulle det inngås rammeavtaler med general- og totalentreprenører for bygningsmessige og tekniske arbeider. Tilbyderne skulle vise til to referanseprosjekter, og konkurransegrunnlaget presiserte at arbeid på videregående skoler og ungdomsskoler ville anses som relevant. Arbeid på boligbygg, barneskoler og barnehager var derimot eksplisitt nevnt som irrelevant erfaring. Denne sorteringen, som altså var basert på kategorier av bygg heller enn det enkelte byggs faktiske kompleksitet, viste det seg at ikke kunne begrunnes på en tilstrekkelig måte. Konsekvensen av det urettmessig konkurransebegrensende kvalifikasjonskravet ble at innkjøperen fikk avlysningsplikt.
Detaljerte krav bør gjelde konkrete utfordringer
Oppdragsgivere har vide rammer for selv å definere hvilken erfaring de mener er relevant. Detaljerte krav til referanseoppdragene bør imidlertid knytte seg til de bestemte forpliktelsene oppdragsgiver vil forsikre seg om at leverandørene har erfaring med. Ellers risikerer man å utelukke gode leverandører med interessante referanseoppdrag, eller å måtte avlyse konkurransen som følge av overdrevent finmaskede eller irrelevante kvalifikasjonskrav.
Oppdragsgivere bør også huske at de har et innkjøpsfaglig skjønn ved vurderingen av relevansen til innleverte referanseprosjekter. Dette skjønnet kan bare i begrenset grad kan settes til side av KOFA og domstolene. Med mindre oppdragsgiver ser etter erfaring med perifere eller overraskende deler av ytelsen, vil vurderingsfasen ofte være egnet til å sortere relevante fra irrelevante referanseoppdrag.
Har du spørsmål til anskaffelser? Ta gjerne kontakt med oss, du finner oss her.
Relaterte artikler
Forsinket anskaffelse = ulovlig anskaffelse?
Kan en anskaffelse som tar så lang tid at tidsplanen i konkurransegrunnlaget ryker, være ulovlig? Ja, men slett ikke alltid, ifølge en ny avgjørelse fra KOFA.
Les merHva er siste nytt innen miljørett i Norge og EU?
Miljøretten skal beskytte miljø og klima og sørge for at privat og offentlig sektor vektlegger miljøet i sine beslutn...
Les merHva gjør du når konkurrenten kommer til å bryte kontrakten?
En konkurrent har levert et tilbud på en offentlig anskaffelse som du mistenker vil ende med kontraktsbrudd. Hva kan du kreve at oppdragsgiver foretar seg?
Les mer
Hvordan kan vi hjelpe deg?
Trenger du juridisk hjelp? Ring oss eller send en e-post for en helt uforpliktende prat.