Hvilke sentrale frister finnes i entreprisekontrakter?
Hjem / Artikler / Entreprise / Hvilke sentrale frister finnes i entreprisekontrakter?
Entreprise

Hvilke sentrale frister finnes i entreprisekontrakter?

Det er mange frister å holde styr på gjennom et entrepriseprosjekt. her får du en oversikt over sentrale frister i prosjekter hvor partene har avtalt en av entreprisestandardene for utførelses- eller totalentreprise fra Norsk Standard (NS 8405 og NS 8407).
Publisert: 30.10.25

Forsøker du å navigere i fristjungelen i bygg- og anleggsprosjekter? under får du en kort og praktisk oversikt over de viktigste fristene etter NS 8405 og NS 8407 – fra søksmålsfrister og sluttoppgjør til innsigelser, reklamasjon og foreldelse. Målet er å hjelpe både byggherre og entreprenør å unngå tap av krav ved å kjenne de kritiske tidspunktene i kontrakten.

Søksmålsfrist for omtvistede krav (NS 8405 pkt. 26.3/NS 8407 pkt. 35.2)

Dersom entreprenøren har fått avslag fra byggherren på et varsel om endring eller krav på vederlagsjustering eller fristforlengelse, må entreprenøren ta rettslige skritt senest 8 måneder etter overtakelse. Konsekvensen av at entreprenøren ikke overholder søksmålsfristen, er at kravet tapes.

Frist for sluttoppgjør (NS 8405 pkt. 33.1/NS 8407 pkt. 39.1)

Utgangspunktet er at sluttoppgjøret skal sendes innen 2 måneder fra overtakelsestidspunktet. Det får ingen umiddelbare konsekvenser hvis fristen oversittes av entreprenøren, men byggherren får anledning til å fastsette en ny frist på 14 dager eller mer. Denne fristen må entreprenøren overholde!

Konsekvensen av at entreprenøren ikke overholder fristen satt av byggherre, er at krav som ikke allerede er betalt tapes. Det gjøres unntak for krav på innestående, krav knyttet til arbeid som skal utføres etter overtakelsen, gjenstående krav på indeksregulering og krav som allerede er brakt inn for oppmann, domstolene eller voldgift.

Frist for innsigelser til sluttoppgjør (NS 8405 pkt. 33.2/NS 8407 pkt. 39.2)

Fristen for byggherrens betaling og eventuelle innsigelser til sluttoppgjøret er den samme; fristen er 2 måneder fra mottak av sluttoppstillingen fra entreprenøren.
Konsekvensen av at byggherren ikke fremsetter sine innsigelser og krav til entreprenøren innen 2 måneder fra mottak av sluttoppstillingen, er at innsigelsene og kravene ikke kan gjøres gjeldende.

Reklamasjonsfrister (NS 8405 pkt. 36.6 og 36.7/NS 8407 pkt. 42.2.1 og 42.2.2)

Frister til å reklamere er forskjellige for synlige mangler på overtakelsestidspunktet og mangler som avdekkes senere.

Synlige mangler, dvs. mangler som blir eller burde bli oppdaget ved overtakelse, skal reklameres på innen overtakelsesforretningens avslutning. Hvis byggherren ikke reklamerer, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

Etter overtakelse gjelder en kombinasjon av relativ og absolutt frist. Byggherren må reklamere innen rimelig tid etter at mangelen er eller burde vært oppdaget, og uansett kan reklamasjon ikke fremsettes senere enn fem år fra overtakelsen.

Foreldelse (foreldelsesloven §§ 2, 3 og 10)

Den alminnelige foreldelsesfristen er 3 år.

Forutsatt at et krav skyldes mangel ved entreprenørens arbeider, løper foreldelsesfristen fra den dag da misligholdet inntrådte. For mangler, som forutsettes å ha foreligget ved overtakelse, løper den alminnelige 3-årsfristen fra overtakelsestidspunktet.

For skjulte mangler vil foreldelse tidligst inntre 1 år etter at byggherren fikk eller burde skaffet seg kunnskap om forholdet.

Har du spørsmål til entreprisekontrakter eller annet knyttet til bygg- og anleggsprosjekter, ta gjerne kontakt med oss. Du finner oss her.

Relaterte artikler

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Trenger du juridisk hjelp? Ring oss eller send en e-post for en helt uforpliktende prat.