
Milliardbøter til Meta og Apple for brudd på Digital Markets Act
Hva er Digital Markets Act (DMA)?
DMA trådte i kraft i EU 1. november 2022, og er en del av EU-kommisjonens flaggskipsinitiativer for å regulere plattformøkonomien og teknologibransjen. Det uttalte målet er å fremme innovasjon, vekst og konkurranse i digitale markeder gjennom regulering rettet mot de største teknologigigantene, såkalte «portvoktere».
Vi har tidligere skrevet en artikkel om DMA: Ny EU-forordning skal sikre mer rettferdige digitale markeder.
Apple: «anti-steering» er brudd på regler om digital markedsføring
Apple fikk en bot på 500 millioner euro for sine «anti-steering»-vilkår i App Store. «Anti-steering» betyr at apputviklere som distribuerer apper via App Store ikke har hatt mulighet til å informere brukere om alternative plattformer, andre priser eller annet som kan styre brukerne ut av App Store. I pressemeldingen skiver kommisjonen at dette er i strid med reglene om digital markedsføring i DMA (antagelig art. 5 (4)). Apple har videre pålagt selskapet å fjerne de tekniske og kommersielle begrensningene, samt å avstå fra tilsvarende praksis i fremtiden.
Meta: «Consent or Pay» – Not OK
Meta ble ilagt en bot for sin såkalte «consent or pay»-modell, som krevde at brukerne enten samtykket til personalisert markedsføring, eller betalte en avgift for en annonsefri tjeneste. Modellen har blitt sterkt kritisert fra et personvernperspektiv, men nå har altså EU-kommisjonen fastslått at modellen også var i strid med DMA.
Det følger av DMA artikkel 5 (2) at en gatekeeper må ha et gyldig samtykke fra enkeltbrukere for å sammenstille personopplysninger på tvers av tjenester. Brukere som ikke gir samtykke skal få tilbud om en likeverdig, men mindre personalisert tjeneste. EU-kommisjonen konkluderte med at Meta sin modell brøt DMA fordi Meta nettopp ikke tilbyr brukerne et likeverdig alternativ, og at samtykket heller ikke kan anses som frivillig. Dermed går begrensningene i DMA på tvers av kjernen i Metas «consent or pay» modell.
Kritikk fra USA: Straffetoll på amerikansk innovasjon?
Det har kommet kritikk fra USA om at DMA-bøtene i praksis fungerer som en straffetoll mot amerikanske selskaper, mens europeiske og kinesiske aktører opererer under andre standarder. Noe av bakgrunnen for kritikken er at terskelverdiene i DMA for å bli portvokter er så høy at det i all hovedsak er amerikanske teknologigiganter som omfattes.
EU avviser dette og understreker at lovgivningen gjelder likt for alle selskaper som opererer i Europa. Eksperter peker også på at lignende reguleringer finnes i andre land, som Japan.
Status i Norge: når kommer DMA?
DMA er under vurdering i EØS og EFTA-statene og er funnet EØS-relevant. Regjeringen har opprettet en arbeidsgruppe med representanter fra blant annet Nkom, Konkurransetilsynet og Datatilsynet for å vurdere implementeringen i Norge. Det er foreløpig ikke satt en tidsramme for når DMA vil bli inkorporert.
Har du spørsmål knyttet til Digital Markets Act? Ta kontakt med oss, du finner oss her.
Relaterte artikler
TikTok ilagt bot for overføring av europeiske personopplysninger i Kina
Den 2. mai 2025 vedtok det irske datatilsynet å ilegge TikTok en bot på 530 millioner euro for brudd på GDPR. Saken g...
Les merEU-kommisjonen foreslår GDPR-forenkling for små og mellomstore bedrifter og selskaper
EU-kommisjonen foreslår forenklinger i GDPR for SMB-er og introduserer en ny kategori, SMC-er, som omfatter bedrifter...
Les merDon't steal my thunder!
Du eier deg selv og din personlighet. Og du har rett til å stanse andre i å bruke bilder av deg, eller etterligne hel...
Les mer
Hvordan kan vi hjelpe deg?
Trenger du juridisk hjelp? Ring oss eller send en e-post for en helt uforpliktende prat.