
Podkastproduksjon – hva må jeg tenke på som produsent?
Podkast som format har hatt betydelig vekst de siste årene. Større medieselskaper satser nå både gjennom egne divisjoner og gjennom oppkjøp av podkastproduksjonsselskaper. Denne utviklingen medfører økt inntjeningspotensial og mer komplekse avtaler, samt et økende krav fra plattformene om eksklusive rettigheter til innholdet. Det er derfor viktig at podkastprodusentene har kontroll på eget innhold og har tatt stilling til blant annet ansvaret for annonsørinnhold.
Her er en sjekkliste med fem punkter du som podkastprodusent bør være oppmerksom på:
Sørg for eksklusivitet og eierskap til innholdet i podkasten
Eget selskap. Vi anbefaler podkastprodusenter å sette opp et eget podkastproduksjonsselskap som også står som eier av innholdet som produseres. Slik samles rettighetene på en hånd. Dette er viktig både når du skal inngå avtaler med plattformene, og for videre utnyttelse av rettighetene i andre formater.
Klarering. Du er selv ansvarlig for å sikre at innholdet du leverer til plattformen er klarert for den avtalte bruken. Klarering av innholdet skjer i praksis gjennom avtaler med de ulike aktørene i podkasten. Har du avtaler med bidragsyterne i podkasten (slik som forfattere og verter)? Hva med gjestene dine? Har de en unik historie som du vil sikre at de ikke forteller i andre medier? Kan du bruke bilder av en av gjestene dine til å promotere podkasten i sosiale medier? Har du husket å klarere musikken i podkasten?
Tenk nøye gjennom omfanget av rettighetene du lisensierer til plattformen
Betingelser. Du bør ta stilling til hvilke betingelser som skal gjelde i avtalen med plattformen. Har du for eksempel bestemt hvor langvarig en eksklusiv rett skal være, og hvilke rettigheter du gir fra deg? Eksklusive avtaler med plattformene bør gjøre at du som podkastprodusent får bedre betalt for innholdet. Vi har sett eksempler fra USA hvor podkastprodusenter forhandler seg til visse inntektsgarantier (referert til som «minimum guarantees» i filmverden).
Format. Skal plattformen kunne publisere innholdet bare i podkastformat eller skal den også kunne publiseres i andre format? Sikring av rettigheter er en viktig investering for fremtidige muligheter og bearbeiding av innholdet til andre medier. Vi har sett flere eksempler på suksessfulle podkastshows- og serier som blir TV-show, som for eksempel «Slow Burn» (tv-serien «Gaslit»), «Archive 81», «Homecoming» og «Lore» i USA, og livepodkast-sendinger med betalt publikum.
Vær klar over begrensningene for hva du kan si i podkasten
Ytringsfriheten gjelder, men den avgrenses av andres rett til personvern og vern mot ærekrenkelser. Hvor grensen går må vurderes konkret. Uavhengige podkaster er som hovedregel ikke omfattet av Vær Varsom-plakaten (i motsetning til redaktørstyrte formater som Aftenpostens «Forklart» og «Aftenpodden»), men de er uansett bundet av norsk lov. Er podkasten redaktørstyrt, bør du gjøre deg kjent med den nye medieansvarsloven.
Vurder Errors & Omissions-forsikring. Dette er en ansvarsforsikring for typiske krav som kan fremmes mot blant annet produsenter, som stadig blir mer vanlig internasjonalt.
Vurder å registrere varemerket til podkasten
Merverdi i din podkast skapes gjennom dine investeringer i alt fra innholdsproduksjon til promotering – men har du sikret deg tilstrekkelig vern for investeringene? Varemerker spiller en helt sentral rolle i å etablere en solid markedsposisjon, både overfor lytterne og de ulike samarbeidspartnerne. Ved å registrere varemerket ditt er du sikret en enerett til å bruke dette for podkasten.
Ta stilling til ansvaret for annonsørinnholdet og lag kontrollrutiner
Avtaler med tydelig ansvarsfordeling. I utgangspunktet kan både annonsøren og alle som medvirker til annonsørinnholdet holdes ansvarlig etter markedsføringsloven. Det betyr at også du som podkastprodusent og formidler av markedsføringen kan holdes ansvarlig, og det er viktig at partene i avtalen seg imellom tydeliggjør hvem som bærer ansvaret. En løsning kan være å ta inn bestemmelser i avtalen om godkjennelsesrett for annonsørene før annonsørinnholdet formidles i podkasten og/ eller ulike klausuler om ansvarsbegrensning for podkastprodusenten.
Lag kontrollrutiner for annonsørinnholdet. Gode kontrollrutiner er avgjørende for å minimere risikoen for å bryte markedsføringslovgivningen. Disse rutinene bør utformes i nært samarbeid med annonsørene. Et fint utgangspunkt for utarbeidelse av interne rutiner er Forbrukertilsynets egne veiledere.
Listen vår er selvsagt ikke uttømmende, men kan være et utgangspunkt for arbeidet med å sikre både kommersielle og juridiske vilkår.
Har du spørsmål til dette over, eller annet innen mediaproduksjon eller markedsføring? Ta gjerne kontakt med oss, du finner oss her.
God podkastproduksjon!
Hvordan kan vi hjelpe deg?
Trenger du juridisk hjelp? Ring oss eller send en e-post for en helt uforpliktende prat.
Kompetanse
- Anskaffelser
- Arbeidsliv
- Arv, dødsbo og generasjonsskifte
- Energi
- Entreprise
- Familierett, vergemål og samlivsbrudd
- Fast eiendom
- Foreldretvister og barnefordeling
- Forsikring og ansvar
- Granskning og compliance
- Immaterialrett og markedsføringsrett
- Industri, handel og service
- Klima, miljø, avfall og bærekraft
- Konkurranserett, statsstøtte og EU/EØS
- Life science og helseteknologi
- Logistikk og transportrett
- Media, underholdning og kultur
- Personvern
- Restrukturering, insolvens og konkurs
- Rettssaker og tvisteløsning
- Revisjon og regnskap
- Selskapsrett og transaksjoner
- Skatt og avgift
- Space
- Teknologi, IT og AI